Przykazania glottodydaktyczne
44 PRZYKAZANIA GLOTTODYDAKTYCZNE
Bronisława Rocławskiego
- Dbaj o czystość teorii glottodydaktycznej.
- Szanuj ucznia swego jak siebie samego.
- Pamiętaj, że w Twoich rękach jest los człowieka.
- Staraj się jak najwięcej wiedzieć o uczniu.
- Działania glottodydaktyczne opieraj na dobrych programach nauczania.
- Korzystaj tylko z licencjonowanych pomocy glottodydaktycznych.
- Bądź nauczycielem stale rozbudzonym poznawczo.
- Pozwól uczniom odkrywać świat, świat językowych zjawisk, w tym świat głosek i liter.
- Dbaj o poprawność ortofoniczną wypowiedzi własnych i ucznia.
- Pracuj zawsze z całym alfabetem.
- Niech synteza wyprzedza analizę.
- Wymawiaj poprawnie głoski w izolacji.
- Zgodnie z potrzebami ucznia wydłużaj maksymalnie czas przygotowania do czytania i pisania.
- Każdego ucznia traktuj indywidualnie.
- Stosuj wielopoziomowość nauczania.
- Wiń zawsze siebie za niepowodzenia ucznia w nauce.
- Twórz taki klimat w nauczaniu i wychowaniu, aby uczniowie chętnie uczęszczali do Twojej placówki oświatowej.
- Stosuj wiele ćwiczeń rozwijających sferę słuchową ucznia.
- Ćwicz sprawność artykulatorów.
- Opieką logopedyczną obejmij dziecko od samego poczęcia.
- Kształć świadomość i wrażliwość ortograficzną.
- Niech Twoi uczniowie mają prawo do stosowania okienka ortograficznego, nie zmuszaj ich do popełniania błędów ortograficznych.
- Dbaj o poprawność ortofoniczną w czytaniu.
- Pamiętaj, że celem nauki czytania jest ukształtowanie czytelnika, a celem nauki pisania jest ukształtowanie pisarza.
- Litery dziel na podstawowe i niepodstawowe.
- Ćwiczenia ortograficzne wiąż ściśle z typem pamięci ucznia.
- Niech zdobywana przez uczniów wiedza językoznawcza zawsze służy kształceniu umiejętności glottodydaktycznych.
- Dbaj o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne Twoich uczniów.
- Zadbaj o to, aby Twoi uczniowie oddychali nosem.
- Stosuj rozważnie system nagród i kar.
- Nie stosuj formalnych ocen ze skali ocen od 1 do 6.
- Czytanie zaczynaj od techniki ślizgania się z głoski na głoskę (z litery na literę).
- Pamiętaj, że głoski dzielą się na trwałe i nietrwałe.
- Stosuj właściwą kolejność działań na drodze do opanowania syntezy i analizy fonemowej oraz liter.
- Dostarczaj uczniom bodźców do różnych działań glottodydaktycznych.
- Pamiętaj, że wiele można nauczyć się od dzieci.
- W działaniach glottodydaktycznych twórz klimat zabawy i radości z osiąganych wyników.
- Dbaj o właściwy kierunek kreślenia liter i sposób ich łączenia.
- Zrób wszystko, aby miejsce, w którym spotykasz ucznia, było najmilszym miejscem dla Ciebie i ucznia.
- Pamiętaj, że dziecko uczy się od samego poczęcia.
- Dbaj o swoje zdrowie, nie pal papierosów.
- Ciesz się z uzyskanych wyników, nie dbaj o tani poklask.
- Stale uzupełniaj swoją wiedzę glottodydaktyczną i propaguj ją w środowisku.
- Tu jest miejsce na Twoje przykazanie: ............................................................................